Líon alt a bhfuil an ghné seo luaite iontu: 128
Tá ardmheas ar a shaothar liteartha ach síltear freisin tábhacht a bheith leis mar thaifead ar shaol an Éireannaigh i Sasana; is sa chomhthéacs sin a phléann Seán Ó Cearnaigh a chuid leabhar in Comhar, Nollaig 1987 (‘Údar ar Imirce’) ··· Chaith sé tamall ar ais i gCnoc na Cathrach ag obair ar fheirm a uncail agus tamaill ag obair i dtithe ósta i nGaillimh sular liostáil sé sa Chéad Chath ar an Rinn Mhór. Nuair a d’fhág sé an t-arm tar éis trí bliana níor éirigh leis post a fháil agus chuaigh sé go Northampton i Sasana in 1951 ··· Sa tuairisc seo ag Domhnall Mac Amhlaigh ar a shaol i measc navvies Chonamara, éiríonn leis an údar eachtraí agus comhráití ar láithreacha tógála i Sasana a chur ina mbeatha dúinn go slán ceardúil’; deir an t-údar céanna in Repossessions ··· Is é a deir an t-údar céanna faoi Deoraithe: ‘Bhraithfeá gur nótaí scríbhneora iad lomchuntas Dialann deoraí agus pictiúir bheaga scéalaíochta Sweeney agus Beoir bhaile chun críche an mhórshaothair seo Deoraithe a dteipeann orm cuimhneamh ar aon leabhar eile i nGaeilge ná i mBéarla a dhéanann cur síos chomh hiomlán, chomh fírinneach agus chomh foirfe sin ar shaol na nÉireannach i Sasana sna caogaidí ··· Ros Comáin, chun cur fúthu i Sasana
B’fhéidir go raibh Séamus ina shaighdiúir i bhfórsaí an rí i Sasana go hóg ina shaol, nó ag saighdiúireacht ar an Mór-roinn ··· Deir Ó Cuív: ‘It must be remembered that the author, Ó Colmáin, probably heard all the details of his career from Cotter himself, and that he incorporated them in this contemporary document.’ Tá an nóta seo ag Ó Cuív i dtaobh duine de shliocht Shéamuis mac Éamoinn: ‘By a peculiar twist of fate James Cotter’s grandson married in 1746 General Ludlow’s great-grand-niece.’ Bhí sé i gceist go bhfeallmharódh Sir Séamus an ginearál sin. Tamall ina dhiaidh sin, bhí sé i dteideal ‘captaen’ a thabhairt air féin agus rinne sé seirbhís airm sna hIndiacha Thiar sa chogadh ag Sasana in aghaidh na Fraince agus na hOllainne ··· B’fhéidir gur ag an am seo a chuir sé aithne phearsanta ar Dhiúc York (Shéamus II) a bhí ina aimiréal ar chabhlach Shasana ag an am
Ar ais i Sasana dó bhí sé anseo is ansiúd in Sussex agus in Essex go dtí 1626 ··· Meastar gur toisc gur phiúratánach é nár tugadh aon chéim suas dó i Sasana féin
Rinne a chumas mar staraí é a dhaingniú sa chreideamh Protastúnach ach deir Knox: 'Nevertheless, his methods of marshalling and assessing the evidence was usually so judicial that he was sometimes accused of favouring the Roman side and of providing a distinguished name and arguments for Roman protagonists against the Reformed Churches.' Ní mór a rá go raibh sé riamh diongbháilte in aghaidh faoiseamh creidimh a thabhairt do Chaitlicigh; bhí de cháil air go raibh dearcadh cúng éadulangach aige ar gach creideamh ach amháin a chreideamh féin. Lena mbua i gCionn tSáile i 1601 a cheiliúradh chuir Arm Shasana £1,800 ar fáil do Leabharlann an Choláiste agus cuireadh Uiséir anonn go Sasana a cheannach leabhar i 1603 agus i 1606; de réir a chéile bhí sé ag cur eolais ar sheanleabhair agus lámhscríbhinní in Oxford, Cambridge agus Londain ··· Deir McCaughey: 'James Ussher may well have had a knowledge of Irish, but he certainly relied on others to construe the texts in older forms of the language found in manuscripts which he acquired or borrowed.' Tuairimíonn an t-údar céanna go raibh an caidreamh a bhí aige ar Mhac Eochagáin ar aon dul leis an gcaidreamh a bhí ag Ware leis an Dubhahach Mac Fhirbhisigh[q.v.]. Bhí sé i Sasana nuair a tharla Éirí Amach 1641 agus níor fhill sé ar Éirinn
“Seoid náisiúnta atá imithe uainn,” a dúirt a dhlúthchara Micheál de Mórdha agus é ag labhairt ar a shochraid. Bá é an leabhar A thig ná tit orm ba thúisce a d’fhógair a chumas scríbhneoireachta – scéal a shaoil mar ógánach in Iarthar Dhuibhneach, mar imirceach i Sasana agus sna Stáit Aontaithe, as ar fhill sé abhaile in 1969 ··· I mí Lúnasa 1958, agus gan é ach cosamar sé bliana déag d’aois, thug sé aghaidh ar Shasana – é ráite sa bhaile aige gur chun cluiche leathcheannais na hÉireann sa pheil a fheiceáil a bhí sé ag tabhairt aghaidh ar Bhaile Átha Cliath. Chaith Maidhc Dainín bliain i Londain ag obair i monarcha innealtóireachta, ag maireachtáil lena dheartháir Dónall, agus ag seinm ceoil i dtábhairní agus i hallaí Gaelacha na cathrach
Eoghan Ó Gramhnaigh agus bhí sé chomh tógtha le saol agus le saothar an tsagairt gur scríobh sé scéal a shaoil, Eoghan Ó Gramhnaigh: beathaisnéis, a d’fhoilsigh Oifig an tSoláthair in 1968. Scéal saoil fir eile a raibh ardmheas aige air ab ea an dara leabhar a scríobh sé, Éamonn Mac Giolla Iasachta 1887–1986 (2003), beathaisnéis an ghinealeolaí, an scoláire agus an phoblachtaigh a rugadh i Sasana ach a chuir faoi in oirthear an Chláir, áit ar bhunaigh sé Nua-Ghaeltacht ··· Bhí tóir mhór ar na cathaoireacha súgáin a bhíodh á ndéanamh acu agus easpórtáladh iad go Sasana, Mór-roinn na hEorpa agus chuig na Stáit Aontaithe. Níl cur síos ar a ndearna Seán Ó Ceallaigh ag cur na teanga agus an chultúir chun cinn go háirithe sa Chlár, a chontae dúchais. Bhí sé thar a bheith gníomhach i gConradh na Gaeilge, ina bhall de Choiste Gnó na heagraíochta sin agus ina uachtarán ar Chraobh na hInse, Co
Chaith sé tréimhse i bpríosún i Sasana agus sa Bhreatain Bheag. Bhí a phost caillte aige agus ceapadh é ina ardrúnaí ar phá ag Sinn Féin go luath i ndiaidh dó teacht as príosún ··· An scéal is mó díobh an freagra a thug sé ar iriseoirí ó Shasana nuair a d’fhiafraigh siad cad iad aidhmeanna Shinn Féin: Vingence, bejasus
Ach d’fhill ar Shasana um Nollaig ··· Ach in Dóchas agus duainéis: scéal Chonradh na Gaeilge 1911-1932, (c.1975) scríobh sé go ndúirt ‘cara agus dalta’ le Mac Neacail leis: ‘Níor cuireadh mórán fáilte roimhe, de réir mar a thuigim an scéal’. Bhí obair an-ghann i Sasana tuairim 1932 agus cuireadh na ‘Dole schools’ ar bun chun oideachas a thabhairt d’ógánaigh dhífhostaithe
Ciorróis ae ba chúis lena bhás, dar leis an teastas báis. De réir Dhaonáireamh 1901 i Sasana bhí Minnie O’Shea, baintreach, 34 bliain d’aois ··· Toradh ar a óige i Sasana gur fhan beagán den tuin Shasanach ar a chuid Béarla, agus gur fhan mórdhúil ann (agus go deimhin ina mhac Fionnbarra freisin) go deireadh, sa chruicéad
Duine de na hoideachasóirí ba nótáilte i Sasana lena linn
Uachtarán an Chumainn le Béaloideas i Sasana
Bhí sé ag obair in oifig árachais sular ceapadh é ina mhinistir ar phobal beag de Bhaistigh Shasana
I gceann an mhéid sin chaith sé ocht mbliana d’fhichidí an chéid i Sasana ag múineadh creidimh d’Éireannaigh sna cathracha agus sna bailte móra agus ag déanamh bainistíochta ar chúrsaí foilseacháin. Tuairim 1833 thairg sé leabhráin phraiticiúla i nGaeilge i dtaobh áirimh, geograife, suirbhéireachta, garraíodóireachta, feirmeoireachta, luibheolais etc
Chabhraigh an bheirt acu agus cairde eile leis chun eolas a chur ar an gcomhluadar liteartha i Sasana
Tar éis oiliúna san Belfast Academy fuair William post i monarcha i Sasana ach in aois a 16 chuaigh go Coláiste Ghlaschú agus é ar intinn aige a bheith ina shagart
His knowledge of the Irish tongue was to be hereafter of immense service to him and to the people among whom he worked.’ Le hairgead ó chairde leis i Sasana rinne sé gach dícheall dá pharóisteánaigh
Ba é George Augusta an cúigiú leanbh ag Arthur Hill, an 2ú Marcas Downshire, agus Mary, Baroness Sandys agus rugadh é i Sasana an 9 Nollaig 1801 tar éis dá athair bás a fháil, rud a d’fhág nár tháinig aon chuid de mhaoin an athar le hoidhreacht chuige. Chaith sé tamall dá shaol ina oifigeach airm
Cháiligh sé mar innealltóir in Acadamh Ríoga Míleata Woolwich agus in 1824 fostaíodh é le haghaidh obair na Suirbhéireachta Ordanáis i Sasana agus sa Bhreatain Bheag
An bhliain chéanna sin rinne abhcóide de i Sasana agus in Éirinn
D’fhill Sewell ar Shasana
Chaith sé tamall i Sasana agus rinne staidéar ar an mBreatnais
Thugadh sé cuairt ar leabharlanna i Sasana agus ar an Mór-Roinn chun cóipeanna de lámhscríbhnní a fháil nó cuntais orthu a fháil. Bhí sé ar bhunaitheoirí an Irish Archaeological Society in 1840 agus ina rúnaí acu
Thug sé cuairt ar Shasana chun airgead a bhailiú agus osclaíodh an foirgneamh nua i nDeireadh Fómhair 1858
Toisc gurbh i Sasana a chaith sí a céad bhlianta d’fhan iarracht de thuin Sasanach aici ar feadh a saoil
Ag am a bháis in St Joseph’s Home, Dún Garbhán, ar 13 Deireadh Fómhair 1963 bhí seisear de na mic i Sasana, beirt sna Stáit Aontaithe, agus triúr mac eile agus iníon ina gcónaí i gContae Phort Láirge
D’áirigh Nat Fletcher, eagarthóir cáiliúil The Ring, é sa naoú háit i measc an deichniúir dornálaí trom-mheáchain ab fhearr ar domhan. Shroich sé buaic a réime nuair a socraíodh go mbuailfeadh sé le Bruce Woodcock, seaimpín Shasana, san Amharclann Ríoga, Baile Átha Cliath, i 1945
De réir an méid rún a fuaireas ó mhuintir Thiobraid Árann Theas chím ná fuil na daoine sásta liom mar gheall orm bheith i gcoinne an tsocraithe a deineadh le muintir Shasana
Chaith sé tamall i Sasana
Please go to http://www.ainm.ie/ for more information. 2010 Timpeall thús an chéid bhí a ainm in airde i measc lucht ghluaiseacht na teanga i Sasana
Ba leis na tiarnaí talún Beecher an talamh in Achadh Dúin agus tá gazebo dá gcuid ina sheasamh ann. Fuair Seán meánscolaíocht i Sasana agus bhí Laidin agus Gréigis go maith aige dá bharr
Chaith sé sé thréimhse i bpríosún i Sasana agus in Éirinn
Nuair a tháinig deireadh leis an bhfiontar Gaeilge in Ollscoil Illinois d’fhill sé ar a dhualgais sagairt i Sasana
Ba le linn dó bheith i ngéibheann i Sasana a chum sé an t-amhrán ‘The Shawl of Galway grey’
Níorbh fhéidir teacht ar thaifead a bhreithe i gclárlann Shasana
Gabhadh é i Luimneach i ndiaidh an Éirí Amach agus chaith sé tamaill i ngéibheann i Luimneach agus i mBeairic Richmond sular cuireadh go Sasana é mar ar chaith se tamaill i Wakefield agus i bhFrongoch
Mais, taistealaí eile: ‘We drove down a wider stonier country to Carna which has a barracks like a pale castle and a cosy little hotel with a fine garden run by Jose [sic] Mongan, a TD or Member of the Dáil, which explains why the road to Carna is so well kept up’ (I return to Ireland, 1948). Thar lear, i Sasana agus i Meiriceá, is mó a dhéanadh sé fógraíocht
Ionnarbadh go Sasana arís é Márta 1917 ach d’éalaigh sé agus é gléasta mar shagart
Chaith sé a shaol ag obair ar na misin i Sasana agus go háirithe i Hounslow, Londain
Bhí poist mar mhúinteoir aige sa Fhrainc agus i Sasana agus timpeall 1895 bhí sé ina fho-Bhardach i gColáiste Naomh Columba
Bhí sé freisin ina chisteoir ag Bráithreachas na Poblachta an bhliain sin. Toisc gur measadh gur bhaol don soláthar bia in Éirinn an ganntanas a bhí i Sasana cheap Sinn Féin Diarmuid ina stiúrthóir bia
Is le linn dó a bheith san ollscoil a d’iompaigh sé ina shóisialaí agus ina náisiúnaí, cé nach raibh sé ina náisiúnaí cruthanta go ndeachaigh sé go Sasana
Chaith sé tamaill i Sasana agus nuair a bhí sé lonnaithe i dTamworth, tuairim 1882, phós sé Georgina Ffolliott L’Amie, múinteoir scoile
I Sasana a bhí cónaí uirthi. I leabharlann i Worthing tháinig sí lá ar phéire leabhar leis an staraí eaglasta George Stokes (1843–98), Ireland and the Celtic church, 1886 agus Ireland and the Anglo-Norman church, 1888
Chaill siad cibé talamh a bhí acu agus is ag siúl na mbóithre a chaith Éamonn Rua cuid dá shaol. Théadh Tarlach ag spailpíneacht i Sasana agus in Albain
A fluent and native speaker of Irish, a man of education, method and business habits, and a gentleman whose courtesy and charm of manner endeared him to all with whom he came in contact....’ Tá an méid seo ag Peadar Ó hAnnracháin [B1] in Fé bhrat an Chonnartha, 1944: ‘Sa Státseirbhís a bhí Seoirse agus chuaigh sé anonn go Sasana, ach lean sé dá ghnó mar Chonraitheoir i ngach áit ina raibh sé’
Tar éis dó bheith ag obair i Sasana agus in Albain, d’fhill sé ar Rinn Mhaoile agus phós sé in1865
Toghadh ina bhall den Choiste Gnó é thar ceann an Chonartha i Sasana i 1910–12
Bhailigh sé airgead in Albain agus i Sasana le haghaidh séipéil nua le linn dó a bheith ann
Please go to http://www.ainm.ie/ for more information. 2010 I Sasana a rugadh an sagart seo a bhí ar dhuine de sheiceadóirí liteartha an Athar Peadar Ó Laoghaire [B2]
Fuair sé oideachas i Scoil Bedales i Hampshire, Sasana
Léiriú amháin dá chuid, Mungo’s Mansions le Walter Macken, a tharraing aird Sir Alexander Korda agus Gabriel Pascal air agus tugadh cuireadh dó dul isteach san Irish Film Company i 1947. Bhí sé ag obair i Sasana ó 1947 go 1956
Measadh ag an am gur chaith siad timpeall £70,000, nó breis agus trí mhilliún punt in airgead an lae inniu. Chreid Otway nach raibh a Ghaelachas féin ag teacht salach ar a dhílseacht do choróin Shasana
Bhain Ní Chinnéide úsáid as cnuasach páipéar a bhaineann le Máire sa Leabharlann Náisiúnta agus as cuimhní cinn a bhreac Máire agus atá i mainistir Saint Michel de Kergonan i bPlouharnel sa Bhriotáin, agus as foinsí eile chun an bheathaisnéis seo a scríobh. Rugadh í i Sasana 28 Meitheamh 1873
Ba í Mary Catherine Henrietta Cooke as Cheltenham i Sasana a máthair
Seacht mbliana agus daichead a chaith sé ag obair dóibh, an chéad 19 díobh sin i Sasana
Chaith sí bliain amháin den tréimhse sin ag obair i Sasana. Bhí sí ag múineadh anseo agus ansiúd as sin amach agus i ngairmscoileanna an chuid ba mhó den am: i nDún Dealgan, i mBaile Átha Cliath, i Nás, i gCaisleán an Bharraigh agus i gCarn an Bhua, Co
Bhí eastáit mhóra ag a muintir agus i gceann díobh, Peper Harrow i Sasana, a chaith Gobnait a hóige
Please go to http://www.ainm.ie/ for more information. 2010 An rud is iontaí i dtaobh an ‘réamh-Chonrathóra’ seo gur i Sasana a chaith sé a shaol ar fad beagnach ó bhí sé seacht mbliana d’aois
Thug sé ocht mbliana i Sasana ag reic meaisíní clóscríbhneoireachta agus d’fhill sé ar Bhaile Átha Cliath ag tosach an 20ú céad
Bhí sé ina eagarthóir ar An Lóchrann in 1907–8. Ó 1913 amach bhí baint aige leis na hÓglaigh agus chaith sé an tréimhse Bealtaine 1916 go dtí Márta 1919 i bpríosúin éagsúla in Éirinn agus i Sasana
I ndiaidh a oiliúna i gcoláistí Íosánacha i Sasana, sa Ghearmáin agus sa Spáinn chuaigh sé isteach san ord in 1849
Bhí sé gníomhach in aghaidh an Choinscríofa agus labhraíodh sé i Sasana go minic
Tuairim 1874 d’imigh sé go Sasana agus as sin go dtí Queensland na hAstráile
had slowly driven Atkinson from the position of viewing Irish literature as typically mediaeval and therefore uninteresting to the point of hysterically attacking it as a welter of indecency”. In Gateshead i Sasana a rugadh Robert Atkinson ar 6 Aibreán 1839
As sin go ceann deich mbliana bhí sé ag obair i ndeoise Dhún agus Choinire, i Sasana agus san Astráil
Tuairimíonn Mac Cárthaigh gurbh fhéidir gurbh iad scrúduithe Shasana a dhéanadh daltaí Abercorn
Ba le muintir Pennefather fadó é. Deir a mhuintir gur máistir tí ó Shasana a bhí ag na buachaillí ar dtús agus gur cuireadh ar feadh dhá bhliain iad go dtí Coláiste Choill Chluana Gabhann
Thug sé a chúl le “Healyopolis” agus chuir faoi i Sasana
Bhí sé ina chúntóir ag an ollamh le hanatamaíocht sa choláiste agus rinne a chuid inseirbhíse in Ospidéal Naomh Uinsionn. Chuaigh sé go Sasana in 1889 agus chaith tamall mar chúntóir ag dochtúir in Kent
I ndiaidh bliana de sheirbhís mhíleata agus bliana eile ina oide ag teaghlach i Lowestoft, Sasana, rinne sé staidéar ar an léann Ceilteach in Ollscoil Leipzig faoi Ernst Windisch agus ar an teangeolaíocht agus an ghramadach chomparáideach
Col ceathar léi féin Stainndis agus bhí eagla a hanama uirthi go dtiocfadh col gaoil i gceist sna cleamhnais a dhéanfadh a clann iníon. Chaith sé tamall i Sasana agus ansin tuairim 1874 d’oibrigh sé a phaisinéireacht go dtí an Astráil
Rugadh i Sasana é in 1877
Chaith sé deich mbliana i Sasana, cuid mhaith díobh sa Chorn, agus naoi mbliana in Albain. Bhí sé tamall i mBéal Feirste agus é i mbun rang Gaeilge ann roimh 1898
Bhí sé tamall i Scoil Ullmhúcháin Mr Wall i Maigh Chromtha (mar a raibh an tAthair Peadar tuairim an ama chéanna), tamall i gColáiste Cholmáin i Mainistir Fhear Maí agus tamall, b’fhéidir, ar scoil i Sasana sula ndeachaigh sé isteach i gColáiste na nGael i bPáras
I Sasana a rugadh í agus ann a chaith sí a saol ach aithnítear mar dhuine d’fhilí an chlapsholais Cheiltigh í
Do chuaigh anonn go Sasana mar ar phós sé
Please go to http://www.ainm.ie/ for more information. 2010 I Sasana a rugadh í
Deirtear go raibh leathchéad teanga ar eolas aige, an Ghaeilge ina measc. I Sasana a rugadh é, ach ba shin-sheanuncail leis Esmond Kyan, fear de cheannasaithe ’98 a crochadh i Loch Garman
Bhí earraí á n-easportáil acu go Sasana, an Fhrainc agus an Éigipt féin agus ag pointe amháin 250 fostaithe acu
Ach lean sé ar aghaidh mar chomheagarthóir ar Zeitschrift für celtische Philologie go dtí 1939 agus thugtaí cead dó taisteal go comhdhálacha i Sasana agus sa Danmhairg agus ar saoire go dtí an Eilvéis
Is go dtí scoil phoiblí Aldenham i Sasana a cuireadh é
Bhí beirt deartháireacha agus triúr deirfiúracha aige. Tar éis dó cáiliú mar dhochtúir leighis chaith sé a shaol ar fad i Sasana
Tá cuntas fada ar chúrsa a shaoil mhíleata in Dictionary of national biography. Bhí sé ar son féinrialtais a bheith ag Éirinn cé nár theastaigh uaidh an ceangal le Sasana a bhriseadh
D’fhág sé an India in 1882 agus bhí ina chónaí i Sasana ar feadh a raibh fágtha dá shaol. Níor stop sé riamh de bheith ag staidéar ar an nGaeilge agus bhí ag foilsiú ábhair ina taobh ó 1859 amach
Chuir sí litir i nGaeilge chuig An Claidheamh Soluis 1 Samhain 1912 nuair a bhí cónaí uirthi go fóill in Folkstone, Sasana. Nuair a tháinig sí go hÉirinn cheangail sí le Conradh na Gaeilge agus le Cumann na mBan
Ba iad scannáin na mbuachaillí bó, scannáin chogaidh agus scannáin ghrinn Laurel and Hardy agus Abbot agus Costello ab ansa leis. Tosaíodh ag reáchtáil damhsaí ansin Tigh Deáirbí agus cé is moite d’achar gairid a chaith sé i Sasana, ba ina bhfeighil siúd agus i bhfeighil an tí ósta a chaith Diarmuid Mac an Adhastair an chéad leath dá shaol oibre, agus é críochnaithe lena chuid scolaíochta i Scoil Náisiúnta an Tuairín, i nGairmscoileanna na Ceathrún Rua agus Bhóthar an Athar Uí Ghríofa i gcathair na Gaillimhe. Ba faoi smacht na sagart a bhí na hallaí pobail a bhí i gConamara ag an am agus cosc dá réir iontu ar ‘dhamhsaí Gallda’, ar jeighbheáil agus ar válsáil
Ar na daoine a rinne moltóireacht ag cuid de na feiseanna sin bhí Dubhghlas de hÍde agus Pádraig Mac Piarais, agus deir Monica Paton, iníon le Mártan Ó Gacháin, atá ag cur fúithi i Sasana anois, gurbh iadsan a mhol dá hathair freastal ar Choláiste Chonnacht i dTuar Mhic Éadaigh, áit ar oileadh é mar mhúinteoir Gaeilge in 1905. Faoin tráth sin, bhí sé ag obair mar mhúinteoir taistil de chuid an Chonartha ar an Droim Mór i ndeisceart Thír Eoghain, áit a raibh ball de Choiste Gnó na heagraíochta, an tAthair Maitiú Maguidhir, thar a bheith gníomhach i gcur chun cinn na teanga
Le múinteoireacht a chuaigh sé i ndiaidh na céime, i nGairmscoil Ros Comáin. Ba in 1951, le linn dó a bheith ar an ollscoil, a chuaigh Ruairí Ó Brádaigh san IRA agus bhain sé clú amach san eagraíocht sin ceithre bliana ina dhiaidh sin mar gheall ar an ruathar a thug buíon fear faoina cheannas ar Bheairic Hazebrouck in BerkshireShasana
Phort Láirge síos trí na blianta agus iad rangaithe aici de réir dhátaí an fhéilire. I Learpholl Shasana a saolaíodh Dóirín ar 20 Meitheamh 1930
Chuaigh beirt bhleachtairí in éineacht leis an lasta ó Shasana
I ndiaidh dó céim mháistreachta a bhaint amach faoi Lucy, d’imigh sé go LeedsShasana le PhD a dhéanamh faoi stiúir A.N
Thaistil siad an domhan le ceol na hÉireann a chur chun cinn sa Bhreatain Bheag, i Sasana, in Albain, in Oileán Mhanann, sa Bhriotáin, agus sa Ghearmáin i rith na tréimhse seo chomh maith
Ag labhairt ag a shochraid, dúirt an craoltóir, a chara agus a chomharsa bhéal dorais Mícheál Ó Sé, go raibh ceantar Chorca Dhuibhne chomh suaite agus dá mbeadh ‘scamh curtha ar Shliabh an Iolair, nó Ceann Slé féin tite le haill isteach sa bhfarraige.’ Go fiú agus gur thagair an BBC dá bhás ar an gclár BBC Sports Personality of the Year, a craoladh dhá lá tar éis dó dul ar shlí na fírinne. Ba i Sasana a chas a mháthair, Beatrice Lavin as Baile an Mhóta, Co
Fear óg ab ea an traimp a raibh bliain caite aige ag múineadh i mBaile Átha Cliath, ach a chaith trí bliana ag plé le sclábhaíocht agus le hobair láimhe i Sasana, san Fhrainc agus sa Ghearmáin, mar a bhí déanta ag an údar
Is léiriú suaithinseach ar a dtábhacht go bhfuil a gcuid páipéar ag líonadh 520 imleabhar agus tuairim 9,300 cáipéis in Oifig na dTaifead Poiblí, Tuaisceart na hÉireann. Ó Epworth in Lincoln Shasana, tuairim 1610, a tháinig sin-seanathair Arthur, John Brownlow, agus a mhacsan William go hArd Mhacha mar phlandálaithe
Chaith sé cúpla bliain i Sasana tar éis dó a bheith bainteach leis an ionradh a rinne Iarla Lennox ar Albain i 1542
De réir na teistíochta a rinne Niall Garbh Ó Domhnaill ar 7 Lúnasa 1606 bhí Mac Artúir gníomhach i Sasana (’That one Robert McArthur, a Jesuit, is now in England, in the habit of a captain, and doth from thence advertise the Earls of all occurences’)
Ceithre bliana ina dhiaidh sin, ar eagla go n-athcheapfaí é, scríobh siad arís ina aghaidh gan fáth a míshásaimh a lua. D’fhág sé slán leis an Róimh roimh dheireadh 1685 le dul go Sasana
Tuairim 1736, bhí sé i Sasana agus chaith tamall in Éirinn
1580–c.1652]’). I 1537 gheall a sheanathair, Brian Mac Giolla Phádraig eile, an teideal dúchais ‘Mac Giolla Phádraig’ a thréigean, agus dlí agus nósanna Shasana a chur i bhfeidhm ina dhúiche; deir Moylan gur mar chosaint in aghaidh a chliamhain Piaras Rua de Buitléar, larla Urmhumhan, a rinne sé sin
Please go to http://www.ainm.ie/ for more information. 2010 Ó 1641 go ceann i bhfad bhí an dá aigne ann i dtaobh chearta ríthe Protastúnacha Shasana ar Éirinn
Ach deir Williams gurbh é fáth na teipe nár theastaigh ón gCinsealacht Phrotastúnach go mbeadh Protastúnaigh Ghaelacha líonmhar san eaglais bhunaithe; ina n-aignesean b’ionann Gaeilge a labhairt agus a bheith mídhílis do Shasana
I 1756 ceapadh é ina chóidiútar don easpag a raibh iarthar Shasana faoina chúram; ba é easpag teidealach Rama é agus cónaí air in Bath agus tugadh cead dó ‘to retain the Benedictine priory of St Marcellus in the district of Chalon’
but indeed it’s said you danc’t with a better grace than any of the company.’ Ó 1669 is i Sasana a bhí cónaí air
Cé chuirfeadh an cheist i Sasana, “cérbh iad na Brontes?” Agus is tábhachtaí, de mhórán, Seán Ó Neachtain i litríocht na Gaeilge ná na Brontes, ná Southey, ná Herrick i litríocht an Bhéarla’: is mar sin a bhaineann Donn Piatt[B2] an ceann dá aiste ar mhuintir Neachtain in Mhaireadar san ardchathair (1957)
Rugadh i Sasana é ar 7 Bealtaine 1921
Tar éis meánoideachais i gColáiste Mhichíl, Lios Tuathail, chaith sé tamall de bhlianta i Sasana sular shocraigh sé síos i Lios Tuathail i 1954 mar thábhairneoir agus scríbhneoir
Chuaigh amhráin Raiftearaí [B6] i gcion air. Chaith sé séasúr i Sasana le hobair an bhiatais, seal eile le linn chogadh 1939-45 ag déileáil leis an móin a bhí stocthiomsaithe i mBaile Átha Cliath
Deir sé sa dírbheathaisnéis, mar shampla, gur ar muir a rugadh é ach níl aon amhras ach gurbh in Flax-Bourton, Nailsea, Somerset, Sasana, 6 Samhain 1887 a rugadh é
B’as deisceart Ard Mhacha dá mhuintir ach is i Sasana a rugadh é agus ní raibh cónaí air in Éirinn go raibh sé ocht mbliana d’aois
Bhí aon teaghlach déag eile sa teach agus i measc na slite beatha a luaitear leis na cinn tí bhí bean ghlantacháin, déantóir léinte, cúipéir, fear snasán francach a chur ar throscán, siúinéir, sclábhaí dífhostaithe. Agus iad ina bpáistí go fóill, agus gan aon aithne acu ar a chéile, shiúil James agus Mary i sochraid Pharnell; bhí siad chomh náisiúnaíoch sin faoi 1902 nár chláraigh siad breith Leóin; b’ionann leo a leithéid agus a bheith géilliúil do Shasana agus nuair a bhí Leon ag dul isteach sa státseirbhís sna 1920idí b’éigean dó deimhniú ar leith a thabhairt faoina lá breithe
Chaith sé tamall maith i Sasana; deirtear sa nóta a chuir Cló Iar-Chonnachta amach lena chaiséad Máire Mhór gur fiche bliain ó 1935 amach a bhí sé ag obair in Birmingham
Ach in áit leanúint air sa chúrsa ailtireachta is amhlaidh a chuaigh sé go Sasana chun obair náibhíochta a dhéanamh
Chaith sé tamaill i Sasana idir 1938 agus deireadh na 1950idí. Ag spailpínteacht ar an Achréidh a bhí sé an oíche stoirmiúil sin 28 Deireadh Fómhair 1927 nuair a bádh sé dhuine déag d’iascairí arbh as an gCladach Dubh naonúr díobh
Bhí tite i ngrá aige le Úna Bhreathnach (1916–2001) a rugadh is a tógadh i Learpholl. Bhí Éireannaigh á ndíbirt as Sasana i dtús an chogaidh agus bhí Seosamh ag cabhrú leo chun lóistín a fháil i mBaile Átha Cliath ach gabhadh é ag cruinniú i gCearnóg Pharnell 17 Feabhra 1940
na Gaillimhe] i 1969.’ Tar éis bunscolaíochta agus meánoideachais ar an gCeathrú Rua chaith sé tamall i Sasana sula ndeachaigh sé go Boston mar ar chaith sé tuairim is deich mbliana
Léirigh sé drámaí Gaeilge i Scoil an Cheoil i gCorcaigh. Chaith sé tamaill le compántas taistil Cecil Ford agus Sheila Carty i Sasana agus bhí fostaithe in amharclann Hampstead
Le tamall anuas bhí ag méadú i Sasana agus i Meiriceá ar an dúil sa cheol tíre agus d’fhaigheadh sé deis amhráin a rá go poiblí sa chlub a reáchtáileadh Peggy Seeger agus Ewan MacColl in Kilburn, Londain
Bhí an stair ar cheann de na hábhair a chaitheadh sé a mhúineadh ann agus sin é an fáth ar thosaigh sé ar staidéar a dhéanamh ar stair na hÉireann. Bhí sé i gceist aige post a lorg i Sasana ach i 1943 d’éirigh leis, de thoradh comórtais, post a fháil i Rannóg an Aistriúcháin, Teach Laighean, agus bhí ann go ndeachaigh amach ar pinsean i 1982
Tá cuntas ag Caoimhín Ó Góilidhe [q.v.] sa cholún ‘Comhaimsirigh’ (Inniu 9 Márta 1957). In Weston-super-mare, Somerset, Sasana, a rugadh é ar 15 Iúil 1922
Ar a bhealach go Sasana ar an mBeet a bhí Johnny an lá sin ...; ba í an phingin ba chiallmhaire a chaith sé riamh í!’ (Mac Con Iomaire)
Ba iad a thuismitheoirí Joe Davitt, tiománaí bus ó Mhala ar de bhunadh na tuaithe é, agus Hilda Parker ó Stoke-on-Trent; chuir siad aithne ar a chéile nuair a bhí Joe ag obair i Sasana
Chaith sé fuíollach a shaoil ag múineadh i Sasana
Chuidigh Sir Alan Gardiner, Éigipteolaí Sasanach, leis chun tamall a chaitheamh i Sasana
Ba bhreá leis an tsiúlóid agus shiúil sé an cuid is mó d’Éirinn agus de thuaisceart Sasana
Bhí sé orthu sin a bhunaigh Cumann Sléibhteoireachta na hÉireann i 1948 agus rinne dreapadóireacht i Sasana, sa Spáinn, san Eilbhéis agus san Iodáil agus gan amhras in Éirinn
Phós Edward, a raibh 500 acra aige i gCarraig Maothal, arís ach ní rómhaith a thaitin an leasmháthair le Neilí. Cuireadh ar scoil go Sasana í ach ba láidre an tionchar a bhí ag Charlotte uirthi
D’fhéach na húdaráis chuige nárbh fhéidir sin agus chuaigh sí go Sasana, mar ar rugadh iníon di